måndag 9 februari 2009

Det goda vinner alltid till sist....

Morgon är tidig, än så länge är morgonen lugn... Leken har pågått ett tag, på tv:en spelas för tusende gången Mumin och såpbubblorna...filmen har egentligen redan förlorat sitt intresse för de små...det är bara lilla M som då och då kommer och tittar...annars har leken tagit över...

Leken som ibland blir till allvar...rör sig hit o dit i drömmarnas lek och tanke...
Prinssesan E kommer då och då och berättar för mig vad som händer...
Vad lila M gör och säger... Vad "petshop" gillar och gör...

Aha säger jag... leken som pågår alldeles intill, jag i soffan de på golvet...

Vi klär ut oss!!! Utbrister lila M, jag ska vara häxa...
Storasyter visar med tålamod och ihärdighet hur man blir mest lik en häxa... efter som lilla M som inte vill ta på sig något som kliar, trots att det gör henne häxlik... inte vill ha det som gör henne "häxlik"

Lila M: Ajjjjj det Kliiiiiiiar...
E: Men vill du inte bli mest lik en häxa?
Lila M: Ajjjjjiiiij det kliiiiiiiiiiiar....
E: Men vill du inte vara lik en häxa...

Samspelet upprepar sig ungefär tio gånger till... efter tioende gången säger E:
- Jag kan vara häxa.

När kläderna är på E och M har blivit prinssesa i stället för häxa, säger M:
-ojjj vilken fin häxa....

Än så länge är morgonen lugn... då och då blir leken nästa allvar...Sporadiskat hör jag...E och M:s lek, leken som ibland övergår till allvar...
Det är inte alltid lätt att vara varken tre eller sex år, när man ska leka med varandra... och har så olika uppfattning om vad som är just lek....och allvar...

Häxan E säger i leken, att hon ska ta prinssesans M bäbis (Här hänger inte riktigt M med i leken, utan tycker bara att det är storasyster som tar hennes docka) E:s försök att leda lila syster "rätt" i leken, i den leken som E själv tycker är bra, rolig och rätt... lyckas kanske inte riktigt så som E vill:

Men prinssesan M vill inte att häxan E ska ta hennes docka.... det är allvar!

Efter ett antal försök av häxan E, att övertala att lekens rikting är att häxan skulle ta bäbis, inte lyckats, säger E:
Men M, det goda vinner alltid tillslut, så du kommer få tillbaka dockan, det goda segrar alltid till slut. (inte heller här är M med på noterna) Vilket får E att lite uppgivet säga:
- Ja, man jag är en snäll häxa då, så då är vi kompisar, så då behöver jag inte ta din bäbis....

Mmm det goda segrar alltid till slut...

Söndagens tema - Uppenbarelsens ljus - om ljuset som får symbolisera Jesus och hoppet...ljuset som alltid segrar/vinner över mörkret...
Jesus som säger "Jag är världens ljus, den som följer mig ska inte vandra i mörkret, utan ha världens ljus"
Hoppet - att det goda segrar alltid till slut...

Leken som blir till allvar....allvaret som blir till en lek...det goda som alltid segrar...

Så vare sig livet känns tugnt och allvarligt eller lekfullt och roligt...så kommer ljuset, hoppet och det goda segrar alltid till slut...
Även om leken/livet verkar vara oresonligt och oförstårligt (ja precis som man kan uppleva sin lekkamrat om man är tre och sex år...) så tänker jag på orden häxan E säger till sin lila syster:
Men det spelar ingen roll om jag tar den, det goda vinner alltid till sist...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar