söndag 15 februari 2009

SUM

I helgen har jag varit på SUM (stiftsungdomsmöte) Från Härnösands landsförsamlingar och Härnösands domkyrka var det 8 ungdomar som med stor förväntan åkte i väg till Sundsvall för att vara en helg med 130stycken ungdomar till. Vi sov i Åkersbergskolan, alldeles nära Kyrkans hus och G:a.
Här averkades olika aktivitere - Tex tävlingen - biskopens buckla. Frågor skulle besvarar och uppgifter uttföras.
Teater fick vi även vara med om under helgen - Abraham Ibrahim, en pjäs som handlade om likheter och olikheter mellan Islam och Kristendom. Musik var en annan händelse, vi fick möta afrikanska och latin amrekanska rytmer och toner, när vi fick pröva på att sjunga, dansa o klappa...
Många möten och massa massa mer hände... men en tanke fastnade under helgen, som jag skulle vilja lyfta fram här är dessa:

En man, jobbade hos en kejsare, kejsaren sa till sin tjänare...tills i morgon MÅSTE du komma på ett ord, en mening som jag ska använda mig av när det går bra för mig och när det går dåligt för mig. Har du inte kommit på något till i morgon, dödar jag dig.
Tjänaren gich hem till sin kärlek och delade med sig vad kejsaren hade sagt...
Vad ska jag säga? Jag kommer att bli dödad...
Kärleken sa:
- Jag vet vad du ska säga till kejsaren i morgon...
- Vad? Vad? frågade slaven....
- I morgon får du reda på det...
Nästa dag viskade kärleken orden och tjänaren gick till kejsaren...
- Nå vilka ord ger du mig? Vilka ord ger du mig till råd när det går dåligt för mig och när det går bra för mig? Frågade kejsaren sin tjänare...
Tjänaren svarade:

- "Det går över" är orden som jag ger dig...

Din lycka, din välgång, din glädje... det går över...
Din olycka, dina sorger, dina tårar....det går över...
Allt går över... var i den tid, du är.

.......

Den korta berättelsen berörde mig...
Helgen berörde mig...
Att få dela liv, att få dela upplevelser med människor ung som gammal....är ett privillegium, ett bonus inslag i mitt liv, i mitt jobb.
Att dela liv, tankar och tro...
Att se männsikor växa...
Att se människor, vara just det - människor...

Sången: I min Gud har jag funnit styrcka i min Herre har jag allt.... vaknar till liv och får ny innebörd...
Det är där i Gud jag får hämta kraften när orken försvinner....Det är där jag hämtar modet, när rädslan kommer på besök...
I min Gud har jag funnit styrkan... i min Herre har jag allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar