fredag 23 januari 2009

Vad jag sökte

vad jag sökte
vad jag fann
vad jag förlorade
vad jag vann
vad jag drömde om
att våga en dag
en hunger
en kraft
med mod jag aldrig haft
och ett ögonblick
jag inte är svag.
jag fruktar mitt imorgon
och ångrar mitt igår
medan elden bränner och havet slår
jag ritade i sanden
men vågorna kom
och svepte in över stranden
vad jag sökte
vad jag fann
vad jag förlorade
vad jag vann
var jag


Monolog om de verkliga sökarna

Du söker du… men tro mig, vi som verkligen söker vi finner aldrig något bestående eller verkligt. Våra liv är som skimärer, som irrbloss som yr och far och blixtrar till och slocknar. Vi försöker leva ett så anständigt liv vi kan, och vissa av oss lyckas lite grand, men andra inte ett dugg.
Ibland så möter vi människor som blir bestående, och åt dem reder vi ett litet bo i vårt hjärta och behåller dem där, och vi gör oss till skyddsänglar för dem, och hela tiden beder vi för dem
till Gud…

Ur ”Pensionat Oscar” av Jonas Gardell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar